ANNA3 | Zomerse Orgelklanken | Annabel Gordon, cello - Joannes Thuy, orgel | Zaterdag 22 juli 2017 | 17 uur | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Zaterdag 22 juli 2017

Annabel Gordon & Joannes Thuy

17.00 uur concert
16.30 uur deuren open

 

tickets

10 EUR
8 EUR (hechte & beste vrienden ANNA3)
6 EUR (-26 jaar)

 

verkoop

- aan de inkom
- tickets reserveren: mail naar orgel@anna3.be en uw tickets liggen klaar aan de inkom waar u ze ook kan betalen
- voorverkoop: G. Burssenslaan 17 2050 Antwerpen, op maandag, woensdag en vrijdag van 9.30 tot 11.30 u

 

Na een zeer gesmaakt concert vorig jaar zijn we verheugd dit uitzonderlijke duo dit jaar opnieuw te kunnen programmeren!

De Amerikaanse celliste Annabel Gordon studeerde aan het Mannes College of Music in New York. Als geboren New Yorker trad Annabel Gordon op in menige concerten, zowel in de stad als daarbuiten, en in de Noordoostelijke staten van de VSA. Zij trad op als soliste en in kamermuziek ensembles in de meest gerenommeerde concertzalen in New York, zoals de Town Hall, de 92nd Street Y, in La Mama, Merkin Concert Hall, en gaf drie solo recitals in Carnegie Hall.

Haar optredens met kamermuziek werden regelmatig uitgezonden in programma's van radio station WQXR's Young Artist Showcase in New York. In 1995 heeft Annabel Gordon het Southampton Chamber Music Festival gesticht, en was er directeur van gedurende 16 jaar. Zo kon ze haar voorliefde voor lesgeven combineren met uitvoeringen, het leiden van workshops, concerten presenteren, en nieuwe compositie opdrachten geven en uitvoeren. Haar werk als Producer omvatte twee concerten in Carnegie Hall voor de zeven New York City schoolorkesten in 2008 en in 2011.

Gedurende de laatste zes zomers heeft Annabel Gordon concerten gegeven op verscheidene plaatsen in Frankrijk, zowel met kamermuziek als solo concerten. In 2012 trad ze op in Joucas, Les Collegiades de Saint-Emilion, en op het Festival of Strings in de abdij van Valsaintes. In London, gaf ze solo- en kamermuziek recitals in de Dr Johnson House Museum and in de St Saviour Pimlico. Momenteel is Annabel Gordon docent aan de Music Faculty van de Brearley School in New York, waar ze sinds 2011 Hoofd is van het Music Department.

Joannes Thuy studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven (B), de Koninklijke Beiaardschool te Mechelen (B), en aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen (B). In de USA behaalde hij een Master's Degree (MA) in Musicology, op een proefschrift over filmmuziek, en promoveerde er later Cum Laude tot Doctor (PhD) in Musicology & Psychology of Music op een proefschrift over de invloed van muziek op de menselijke hersenen en het geheugen. Aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht, Nederlandse Beiaardschool, behaalde hij het einddiploma Bachelor of Music in Carillon Music.

Joannes Thuy was gedurende 30 jaar organist-titularis van de Sint-Carolus Borromeuskerk te Antwerpen en even lang Senior Producer en Projectleider bij de Belgische Radio & TV. Hij was docent aan diverse muziekacademies en aan het RITS (Film- en TV, Erasmus Hogeschool, Brussel). Joannes was lange tijd Gastprofessor aan de Universiteit Gent (B) waar hij in de Vakgroep Communicatiewetenschappen o.m. Filmmuziek doceerde. Als solist en begeleider gaf hij talrijke concerten in binnen- en buitenland en componeerde film- en toneelmuziek.

Joannes bespeelt niet alleen op Linkeroever het orgel in de zondagsvieringen maar ook de beiaarden van Amersfoort (OLV toren en Belgenmonument), Den Haag (Vredespaleis), en Scheveningen (Oude Kerk). In de USA is hij actief op de beiaard van Dallas, Texas (Porter Memorial Carillon) en als muziekproducer.

Uitvoerders

Annabel Gordon, cello

Joannes Thuy, orgel

 

Programma

wordt later medegedeeld

Goed volk uit New York

Op een week na was het een jaar geleden dat we in onze kerk het concert hadden mogen horen dat de Amerikaanse celliste Annabel Gordon ons bracht, samen met Joannes Thuy op het orgel. Een zeer mooi en aangenaam concert was dat. En blijkbaar hebben beide musici er ook van kunnen genieten, want op 22 juli van dit jaar openden ze de reeks Zomerse Orgelklanken van dit jaar.

Een cello 'heeft iets'. Niet alleen snaren en een klankkast, ook een ziel. Een ziel is een stukje hout, dat in een snaarinstrument ingebouwd zit, en dat de trillingen van het bovenblad, de bovenkant van het instrument, doorgeeft aan het onderblad. Zo wordt de klank vol en rijk: heel de klankkast neemt de trilling van de snaren op en zingt mee, en omdat de eigenschappen van het hout telkens anders zijn, heeft elk instrument een unieke identiteit, een persoonlijkheid.

Cello's hebben een tedere ziel.
Niet voor niets zijn er muziekliefhebbers die vinden dat op de cello menselijke gevoelens het best tot uitdrukking komen. Zet dan die menselijke cello, dat warme individu naast een orgel, dat een orkest op zichzelf vormt, met een onuitputtelijke rijkdom aan expressie, met zijn kleurschakeringen en timbres, zijn variatie aan klankvolume, en twee gedreven musici brengen een volwaardig concert dat de toehoorder meeneemt naar een muzikaal paleis.

Feestelijk

Tot zo'n feestelijke ruimte verbouwden Annabel Gordon en Joannes Thuy onze kerk.

Het eerste werk dat Joannes bracht op het orgel was een feestelijke sonate van Corelli die klonk als een triomfboog. Ook zijn landgenoot Benedetto Marcello was in ons paleis van de partij: op de tonen van zijn sonate maakte de cello van Annabel haar intrede. Minzaam en sereen begon ze, om dan de sonate moedig en krachtig af te sluiten.

Joannes vindt het belangrijk dat muziekliefhebbers ook werk van Vlaamse meesters te horen krijgen. Ten onrechte blijft dat vaak onderbelicht. Op het orgel speelde hij de gevoelige Nostalgia van Flor Peeters, een bewerking van een gregoriaanse melodie. Een hommage aan zijn oud-leraar was het. En daarna bleven we in Vlaanderen. Samen met Annabel bracht Joannes een bewerking van het Ave Maria van Arthur Wilford. Wilford - uit Temse - was een tijdgenoot van Peter Benoit, en de slagschaduw van die muzikale reus heeft belet dat Wilford de erkenning krijgt die hij verdient.

Als intermezzo, netjes halverwege het programma, kregen we dan de bekende Méditation de Thaïs, van Jules Massenet.

Hemelse toekomst

En dan staken we het kanaal over. Cello en orgel brachten ons de Nimrod, de negende variatie uit de Enigmavariaties van Edward Elgar. Zij zijn ontstaan in een periode dat Elgar het moeilijk had en de depressie niet ver was. De muziek, waarvoor hij inspiratie bij Beethoven gevonden had, heeft hem geholpen om door de kracht van de muziek uit het dal te kruipen. En ook de muziek van de volgende componist had een ernstige ondertoon: The lost Chord van Arthur Sullivan is de verklanking van een gelijknamig gedicht over de hemelse toekomst die we hopen te bereiken. Sullivan had de muziek geschreven bij het sterfbed van zijn broer.

George Gershwin

Eindigen deden we in het vaderland van Annabel, en we dansten het muzikale paleis uit op de muziek van George Gershwin. Deze componist kennen we van Porgy and Bess, en we mochten nog eens horen hoe mooi en meeslepend die melodieën zijn. Maar gelukkig bleef het daar niet bij. Gerswins talent was enorm veelzijdig. We hoorden ook een 'jazzy' Prelude, die duidelijk maakte waarom een beroemdheid als Ravel zoveel bewondering had voor de bescheiden Amerikaan.

En tot slot serveerden orgel en cello ons drie melodieën uit The Gershwin Songbook. Verrassend én herkenbaar klonken ze: deze liederen hebben films als An American in Paris en Funny Face onvergetelijk gemaakt. Muziek van en voor alle tijden is het.

Tweemaal dus hebben we Joannes en Annabel mogen horen.
Driemaal is scheepsrecht...

Marc